Heijnes en Jacob Ritsema
Marinus Heijnes werkte over het algemeen relatief solistisch. Hij was vrijwel nergens lid van en onderhield, voor zover we weten, beperkt contacten met zijn kunstenaar-collega’s. Er zijn uitzonderingen. Deze aflevering:
Jacob Ritsema, Haarlem 1869 – Laren 1943
Heijnes en Ritsema worden beiden beschouwd als navolgers van de Haagse School. De overeenkomst die we zonder twijfel kunnen vaststellen is de duo-expositie bij kunstzaal Reeker in Haarlem, februari 1932. Diverse kranten, waaronder NRC, hebben de duo-expositie gerecenseerd, waarbij Heijnes de benedenzaal en Ritsema de bovenzaal tot hun beschikking hadden. Ook in de massaexpositie in Rotterdam (1916) waren beide schilders aanwezig, evenals op de tentoonstelling “Kunst van Heden” in 1939 in het Rijksmuseum. Ze zullen elkaar in elk geval gekend hebben.
Ritsema was bijna 20 jaar ouder dan Heijnes, beiden hebben niet in dezelfde plaatsten gewoond. Tot zover de verschillen. Ritsema werkte net als Heijnes en plein air en maakte diverse reizen in binnen- en buitenland. De keuze van de polderlandschappen vertonen als onderwerp sterke overeenkomst: Heijnes van de Kagerplassen, Ritsema van de Loosdrechtseplassen. Net als Heijnes is Ritsema in Bretagne geweest om te werken.
Maar beiden hadden een volstrekt andere toets. Waar Heijnes relatief natuurgetrouw schilderde, was Ritsema, vooral in zijn latere jaren, veel grover in zijn penseelstreken.
Het hier afgebeelde werk van de kust van Bretagne van Jacob Ritsema behoort tot de collectie van Stichting de Kunsttunnel. Bij aankoop was het schilderij voorzien van een beschadigde sierlijst, die inmiddels vervangen is. De lijst op deze afbeelding herken ik niet. Gaat het hier wellicht om een reproductie? Ik ben heel benieuwd!
De foto van dit schilderij is afkomstig van catawiki https://www.catawiki.com/nl/l/5665173-jacob-ritsema-1869-1943-bretagne