Marinus werd in 1888 geboren te Amsterdam, vlakbij het IJ. Na de Quellinusschool Amsterdam ging Marinus naar Zwitserland om te exposeren in St Moritz. Het mondaine, in zijn ogen onechte leven daar stootte hem af en hij trok door naar de Italiaanse meren (Ticino) en Venetië. In deze wat armere streken van Italie voelde Marinus zich meer op zijn gemak. Vanuit Zwitserland en Italië keerde hij in 1912 tijdelijk terug naar Brabant (Moergestel) om te werken. Eenmaal terug in Zwitserland (Luzern) zou Marinus met een vriend naar Jeruzalem gaan om te schilderen. Op de dag voor zijn vertrek ontving hij een prentbriefkaart met de Hollandse duinen... 

Pas na 15 jaar werken besloot Marinus zijn werken tentoon te stellen (1929). Waar en wanneer hij exposeerde staat elders op deze site afgedrukt.

Hij keerde naar Holland terug om naar Katwijk te gaan. Met een scheepje waarop hij ook kon wonen bleef hij onderweg steken bij Kaageiland. Het is inmiddels 1916. Daar zag hij de schooljuffrouw Charlotte met wie hij trouwde en 4 kinderen kreeg. Het gezin Heijnes woonde van 1927-1929 en van 1931-1932 in Noordwijk, maar Marinus maakt ook tussendoor regelmatig studiereizen naar Riviera en Bretagne. Hij schildert in deze periode ook abstractere werken, vaak tussen andere werken door.

In de jaren voor de oorlog maakt Marinus opnieuw studiereizen naar o.a. Bretagne (douarnenez).  In de jaren 1941-1947 is hij lid van 'Kunst zij ons doel' (KZOD) uit Haarlem. En hij houdt regelmatig exposities, solo of met tijdgenoten zoals Gabriëlse, Cees van IJsseldijk, Jacob Ritsema, Lizzy Ansingh en J. Tiele. Met KZOD exposeert hij meerdere malen in het Frans Halsmuseum te Haarlem. In 1940 exposeert hij o.a. in het Rijksmuseum bij de groepstentoonstelling "kunst van heden", in 1942 in Boymans van Beuningen eveneens in groepstentoonstellingen.

Na de oorlog neemt de belangstelling voor het werk van Marinus ineens een stuk af. De smaak van het publiek is veranderd en er is weinig belangstelling voor de vooroorlogse kunststromingen. Er wordt nog geprobeerd werk in USA te verkopen, van immigranten is daar correspondentie van gevonden. Een van zijn zonen vertrekt naar Zweden, en ook Marinus gaat daar een tijdje werken. In 1953 exposeert hij in Jonköping. Tot zijn dood blijft Marinus schilder. Uit brieven die hij in die periode naar huis stuurt blijkt dat hij zo nu en dan nog exposeert en in elk geval nog vaak aan 'het werk' is.

Als Marinus in februari 1963 overlijdt in zijn huisje op De Kaag, laat hij zijn vrouw enorm veel schilderijen na. Schilderijen, die pas in de jaren '80 op dia zijn vastgelegd om nu op deze site opgenomen te worden.

Exposities

Marinus’ vrouw Charlotte knipte veel krantenartikelen uit. Veel is hiervan bewaard. Hieronder staan er enkelen afgedrukt. Op basis van krantenknipsels, correspondentie en dergelijke zijn o.a. de volgende exposities te herleiden:

1.       'Kunstzaal De Ploeg', Leiden, april 1929: Leidsch Dagblad, april 1929 en nomaals in mei 1930, dit keer met Gerrit de Blanken en in januari 1934

2.       Sena, Den Haag, januari 1931: Algemeen Handelsblad  24 december 1930 (recensent C.K. Elout), De Telegraaf 3 januari 1931 (recensent Cornelis Veth) NRC 28 december 1930 (recensent Prof. Bram Hammacher), De Residentiebode 3 januari 1931 (recensent Rusticus), Het Vaderland 27 december 1930 (recensent Jos de Gruyter).

3.       Kunsthandel Reeker, Wagenweg 102, Haarlem, februari 1931: NRC 22 februari 1931, Haarlemsche Courant 20 februari 1931, Opregte Haarlemsche Courant 18 februari 1931, NRC 28 mei 1931

4.       Kunsthandel Aalderink Amsterdam, januari 1932: NRC 10 januari 1932, De Telegraaf 15 januari 1932 (recensent Kasper Niehaus), De Standaard van 15 januari 1932

5.       Kunstzaal Reeker, Haarlem, februari 1932 duo-expositie met Jacob Ritsema: NRC 10 februari 1932, De Maasbode, Opregte Haarlemsche Courant 19 februari 1932, Haarlems Dagblad 11 februari 1932

6.       Herman Heuff Fonds, Heemstede, 1933, benefiettentoonstelling ten behoeve van de blind geworden kunstenaar.

7.       Kunsthandel Reeker, Duo-expositie met Jan Tiele, december 1933: Het Volk 16 november 1933, NRC 30 november 1933, Haarlemsche Courant 25 november 1933

8.       Kunstzaal Sanders Leeuwarden, april 1934, vervolgens Kunsthandel Klamer Groningen, mei 1934

9.       Knierum, Gorinchem, duo-expositie met Jan Tiele, februari 1935: De Gorcumer 4 maart 1935, Gorinchemsch Nieuwsblad vrijdag 15 maart 1935

10.   Kunsthandel Cor Rademaker, Delft, duo-expositie met Greta Bruigom, 16-24 november 1935

11.   Kunsthandel Reeker, Haarlem, duo-expositie met Johan Gabriëlse, februari 1937: Algemeen Handelsblad 16 februari 1937

12.   Rijksmuseum, Amsterdam, 1939/40: groepstentoonstelling Onze kunst van heden

13.   Aalderink, Amsterdam, 1940: NRC 1 maart 1940, Algemeen Handelsblad februari 1940

14.   Leffelaar, Haarlem, duo-expositie met Lizzy Ansingh, maart 1941 Algemeen Handelsblad 2 maart 1941, Het Bloemendaalsch Weekblad 21 februari 1941

15.   Pro Arte, Leiden, april 1941: De Tijd 8 april 1941

16.   Frans Halsmuseum, o.a. in mei 1941 groepsexpositie [[Kunst zij Ons Doel] (meerdere exposities)

17.   Museum Boijmans van Beuningen, volkstentoonstelling zomer 1942, herfsttentoonstelling najaar 1942

18.   Zweden Jonkoping 1953

19.   Treslong, Hillegom, juli 1953

20.  De Kaag, 2012 overzichtstentoonstelling in De Stal op De Kaagk

21. Moergestel 2014 "Moergestel en zijn dorpsschilders" groepsexpositie

 

 

De slideshow hiernaast kwam tot stand dankzij velen die een foto mailden van hun MarinusHeijnes schilderij.

Westertoren, Amsterdam

(uit A.P. Scheen)